Ampeg BA-108 Coffeeshop Micro Rig Fonte: Talkbass
+5
LuCaSbass
Sonikado
siodoni
allexcosta
Micoco
9 participantes
Página 1 de 1
Ampeg BA-108 Coffeeshop Micro Rig Fonte: Talkbass
Vejam que interessante essa modificação que vi no Talkbass. Agora será que as dimensoes/estrutura da caixa suportam essa modificação?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ampeg BA 108 Mods Phase 1A - From practice amp to Coffeeshop Micro Rig.
I like the idea of portability. Carrying stuff across a parking lot and up stairs was getting to my rotator cuff. Markbass stuff might help. It sounds great, is light and portable, but too expensive.
I read the whole thread about Micro and Nano Rigs. My shoulder needs that I get a portable micro rig, so I decided to make a portable coffeeshop rig myself.
I need a working amp that I can rely on, so I decided to get another amp for modification project. That way, and if I blow up the project amp, I can keep practicing with my current amp.
Starting with a complete working unit will give me one that looks good after I finish, rather that some hack job that sounds good, but looks bad. Been there, done that.
At $99, the Ampeg BA 108 is cheap enough to make it a project. Lightly used units can be found on Ebay, Craigslist. I got mine for $69 in the used amp section of Guitar Center.
The TB-110 project is pretty cool. It uses the Eminence S2010 10 inch speaker. The BA-108 has about the same volume as the Goldwod box minus the shelf, so this project will use the same speaker.
The S2010 is a significant upgrade to the BA 108. 2 inches larger in diameter than the stock BA 108 speaker, but just about doubles the cone area. So it can push more air.
The voice coil grows from 1" to 2" for power handling.
The neo magnet helps keep the weight down. Win
Ampeg BA 108 Mods Phase 1A - From practice amp to Coffeeshop Micro Rig
Pics:
- Neo vs. Stock
- Prep to cut larger hole.
Pics:
- Stock BA-108
- S2010 installed
Ampeg BA 108 Mods Phase 1B - From practice amp to Coffeeshop Micro Rig
--------------------------------------------------------------------------------
I have read many internet builds in the past, but this is my first. I hope that this helps someone out there.
Notice that the new speaker is very close to the port. So the strategy is to plug the port, and go to a rear port
Ampeg BA 108 Mods Phase 1C - From practice amp to Coffeeshop Micro Rig
--------------------------------------------------------------------------------
Phase 1A - Upgrade speaker
Phase 1B - Install port
Phase 1C - Upgrade Preamp
The Ampeg BA-108 is under rated. This project upgrades the amp to greater potential.
Phases 1A and 1B are geared to increasing SPL.
Phase 1C brings clarity to the preamp. Phase 1C actualy starts phase 2 - the electrical portion of the project. The reason that it is part of phase 1 is that it goes along with parts A and B as a straightforward upgrade.
Phase 1C removes the ancient TL072 opamp with something designed this century. An opamp socket is installed so that I can evaluate different opamps.
Right now, I'm running a Burr-Brown OPA2132. It sounds great. I chose the Burr-Brown OPA2132 because one reviewer said that it was tube like. Just what you need in a musical instrument amplifier. I like it so far. It is noticably better than the TL072.
Sometimes, the clarity startles me. I surprises me how I can have that tone under my fingertips...But then it also amplifies my mistakes as well.
For right now, I'm working on getting more output power for the amp. I will try other op-amps later
Thanks for the backup. I knew that there was another hardware hacker out there somewhere. I have gotten similar results - much deeper and much louder. I have a lot more geeky measuurements that I want to do, but right now, I'm field testing!
In testing at home, I have turned it up to 8. No farting, but I did begin to hear distortion.
I jammed with my Jazz group a couple of weeks ago at practice. Drummer, sax, trumpet, trombone, guitar, percussion. I had a blast.
I set the modded BA108 to 5. I had a blast. The little BA108 hung in right there.
The Ampeg BA108 puts out 35 watts.
The Precision Port is advertised to give a 3 dB gain.
The Eminence speaker was measured to give a 2.5 dB gain over the BA110 speaker.
Pretty good SPL for this project.
Parts Express lists the Eminence S2010 at $139.99. I got the Eminence S2010 speaker for $112.49 at Amazon, but it has gone up since then. Still, the portability is worth it for me.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ampeg BA 108 Mods Phase 1A - From practice amp to Coffeeshop Micro Rig.
I like the idea of portability. Carrying stuff across a parking lot and up stairs was getting to my rotator cuff. Markbass stuff might help. It sounds great, is light and portable, but too expensive.
I read the whole thread about Micro and Nano Rigs. My shoulder needs that I get a portable micro rig, so I decided to make a portable coffeeshop rig myself.
I need a working amp that I can rely on, so I decided to get another amp for modification project. That way, and if I blow up the project amp, I can keep practicing with my current amp.
Starting with a complete working unit will give me one that looks good after I finish, rather that some hack job that sounds good, but looks bad. Been there, done that.
At $99, the Ampeg BA 108 is cheap enough to make it a project. Lightly used units can be found on Ebay, Craigslist. I got mine for $69 in the used amp section of Guitar Center.
The TB-110 project is pretty cool. It uses the Eminence S2010 10 inch speaker. The BA-108 has about the same volume as the Goldwod box minus the shelf, so this project will use the same speaker.
The S2010 is a significant upgrade to the BA 108. 2 inches larger in diameter than the stock BA 108 speaker, but just about doubles the cone area. So it can push more air.
The voice coil grows from 1" to 2" for power handling.
The neo magnet helps keep the weight down. Win
Pics:
- Neo vs. Stock
- Prep to cut larger hole.
Pics:
- Stock BA-108
- S2010 installed
Ampeg BA 108 Mods Phase 1B - From practice amp to Coffeeshop Micro Rig
I have read many internet builds in the past, but this is my first. I hope that this helps someone out there.
Notice that the new speaker is very close to the port. So the strategy is to plug the port, and go to a rear port
Ampeg BA 108 Mods Phase 1C - From practice amp to Coffeeshop Micro Rig
Phase 1A - Upgrade speaker
Phase 1B - Install port
Phase 1C - Upgrade Preamp
The Ampeg BA-108 is under rated. This project upgrades the amp to greater potential.
Phases 1A and 1B are geared to increasing SPL.
Phase 1C brings clarity to the preamp. Phase 1C actualy starts phase 2 - the electrical portion of the project. The reason that it is part of phase 1 is that it goes along with parts A and B as a straightforward upgrade.
Phase 1C removes the ancient TL072 opamp with something designed this century. An opamp socket is installed so that I can evaluate different opamps.
Right now, I'm running a Burr-Brown OPA2132. It sounds great. I chose the Burr-Brown OPA2132 because one reviewer said that it was tube like. Just what you need in a musical instrument amplifier. I like it so far. It is noticably better than the TL072.
Sometimes, the clarity startles me. I surprises me how I can have that tone under my fingertips...But then it also amplifies my mistakes as well.
For right now, I'm working on getting more output power for the amp. I will try other op-amps later
Thanks for the backup. I knew that there was another hardware hacker out there somewhere. I have gotten similar results - much deeper and much louder. I have a lot more geeky measuurements that I want to do, but right now, I'm field testing!
In testing at home, I have turned it up to 8. No farting, but I did begin to hear distortion.
I jammed with my Jazz group a couple of weeks ago at practice. Drummer, sax, trumpet, trombone, guitar, percussion. I had a blast.
I set the modded BA108 to 5. I had a blast. The little BA108 hung in right there.
The Ampeg BA108 puts out 35 watts.
The Precision Port is advertised to give a 3 dB gain.
The Eminence speaker was measured to give a 2.5 dB gain over the BA110 speaker.
Pretty good SPL for this project.
Parts Express lists the Eminence S2010 at $139.99. I got the Eminence S2010 speaker for $112.49 at Amazon, but it has gone up since then. Still, the portability is worth it for me.
Micoco- Membro
Re: Ampeg BA-108 Coffeeshop Micro Rig Fonte: Talkbass
No Brasil não existe gig tocada em volume similar ao que os Americanos chamam de "cofee house gig".
^E que nivel de volume seria esse?
Super baixinho?
Super baixinho?
^fiquei curioso tambem...
Micoco- Membro
/\
Imaginem-se tocando num amplificador para contrabaixo com apenas 35W, sem estar levando ele ao limite.
Concluí isso lendo a matéria...
Imaginem-se tocando num amplificador para contrabaixo com apenas 35W, sem estar levando ele ao limite.
Concluí isso lendo a matéria...
Meu nome é GUILHERME. #54 - Clube dos Nerd/Geeks e afins...
Hint: Não toco baixo. Ainda. // O único ser vivente deste fórum que com 2 meses de cadastro inventa um meme. // Gordo Fofura
Sonikado- Membro
Só que com a mudança, o ampli nao está dando 35 w né?!?!
Micoco- Membro
siodoni escreveu:^E que nivel de volume seria esse?
Super baixinho?
Imagine que você mora em uma casa com uma sala ampla, convidou alguns amigos para jantar e faz um sonzinho pra eles com violão, voz, baixo e cajón, mas quer dar a liberdade dos seus amigos conversarem enquanto curtem o som sem terem que gritar. Isso é um volume de "cofeehouse gig".
^ aqui em Brasilia pelo menos rola bastante isso. De vez em quando faço gigs de piano e baixo em que o volume é bem baixinho...
O famoso "som ambiente", q eu tanto prezo qdo vou comer em algum lugar...
Mas eu não acho que isso seja tão raro assim, não...
Há alguns anos atrás costumava fazer com razoável frequência gigs de violão (ou guitarra) + baixo, sem bateria ou percussão.
O Guitarrista levava um cubo de 20W ou 25W (não me recordo exatamente) e eu levava um cubo Yorkville de 50W (tenho até hoje). Nunca utilizamos o som "no talo" e sempre atendeu perfeitamente bem a demanda.
Como expõs o Gus, acima, é um som ideal pára pequenos bares/restaurantes.
Há alguns anos atrás costumava fazer com razoável frequência gigs de violão (ou guitarra) + baixo, sem bateria ou percussão.
O Guitarrista levava um cubo de 20W ou 25W (não me recordo exatamente) e eu levava um cubo Yorkville de 50W (tenho até hoje). Nunca utilizamos o som "no talo" e sempre atendeu perfeitamente bem a demanda.
Como expõs o Gus, acima, é um som ideal pára pequenos bares/restaurantes.
peter.forc- Membro
LuCaSbass escreveu:aqui em Brasilia pelo menos rola bastante isso. De vez em quando faço gigs de piano e baixo em que o volume é bem baixinho...
peter.forc escreveu:Mas eu não acho que isso seja tão raro assim, não...
Vai ver é porque sou Baiano...
allexcosta escreveu:LuCaSbass escreveu:aqui em Brasilia pelo menos rola bastante isso. De vez em quando faço gigs de piano e baixo em que o volume é bem baixinho...peter.forc escreveu:Mas eu não acho que isso seja tão raro assim, não...
Vai ver é porque sou Baiano...
Pode ser uma característica regional, sem dúvida, Allex.
De qq forma, vale citar que muitos destes pequenos bares e restaurantes onde tocávamos eram antigas casas, residências convertidas em comércio, com cômodos e ambientes não muito grandes, naturalmente. Ou seja, volumes muito mais altos que esses deixariam o pessoal mais próximo literalmente "surdo"... Era mais fácil o proprietário "espalhar" o som para os demais ambientes com pequenas e bem posicionadas caixas de som extras.
Não tenho conhecimento para saber se isto é comum ou não em outras regiões.
peter.forc- Membro
Será que a estrutura da caixa atende a essa mudança de auto falante?
Micoco- Membro
Micoco escreveu:Só que com a mudança, o ampli nao está dando 35 w né?!?!
Por que não?
Micoco escreveu:Será que a estrutura da caixa atende a essa mudança de auto falante?
Não deve haver problema, ele até faz outro duto.
o amigo sonikado disse: "Imaginem-se tocando num amplificador para contrabaixo com apenas 35W, sem estar levando ele ao limite.
Concluí isso lendo a matéria..."
E eu quis me expressar dizendo que ampli com a alteração está dando mais que 35W.
Concluí isso lendo a matéria..."
E eu quis me expressar dizendo que ampli com a alteração está dando mais que 35W.
Micoco- Membro
Ele continua dando 35w. Nenhuma modificação foi feita na alimentação ou etapa de potência. O ganho de volume veio só de maior sensibilidade do conjunto transdutor (caixa+falante)
Ah é? Eu achei que a potencia alterava...
Micoco- Membro
Thales_Sr escreveu:Ele continua dando 35w. Nenhuma modificação foi feita na alimentação ou etapa de potência. O ganho de volume veio só de maior sensibilidade do conjunto transdutor (caixa+falante)
Mas ele trocou o CI (o amplificador operacional) do circuito também. Não foi só caixa + falante.
peter.forc- Membro
peter.forc escreveu:Mas ele trocou o CI (o amplificador operacional) do circuito também. Não foi só caixa + falante.
O opamp é parte do pré.
Micoco- Membro
Eu achei bacana e tal, mas não saberia nem por onde começar a fazer isso. Sou uma nulidade nessas coisas de eletrônica.
Edu Fettermann escreveu:Eu achei bacana e tal, mas não saberia nem por onde começar a fazer isso. Sou uma nulidade nessas coisas de eletrônica.
É bem simples na verdade...
Manda um marceneiro aumentar o buraco, fechar o duto da frene e abrir um para o novo duto no fundo.
A modificação do OPAMP não é necessária para maior volume, somente uma opção de timbre.
Eu achei que trocando o auto falante/cone e aquela pecinha alterava a potencia do amp.
Micoco- Membro
Ele não faz menção a aumento de potência, mas cita que a diferença de timbre é legal, o resultado final lembra um valvulado...
peter.forc- Membro
Micoco- Membro
peter.forc escreveu:Ele não faz menção a aumento de potência, mas cita que a diferença de timbre é legal, o resultado final lembra um valvulado...
Yeah, sure...
Última edição por allexcosta em Qui Set 13, 2012 5:16 pm, editado 1 vez(es)
A opinião não é minha, Allex...
peter.forc- Membro
peter.forc escreveu:A opinião não é minha, Allex...
Sim, eu sei... Vou editar... Desculpe...
peter.forc- Membro