John Cage - 4'33''
3 participantes
:: Fórum Técnico :: Miscelânea
Página 1 de 1
John Cage - 4'33''
E ae galera, conheçam a composição mais famosa de John Cage
4'33''
Agora vamos debater sobre isso.
É música?Por que?
Não é? Por que não?
O que pode ser considerado música? Barulho, silêncio? Música precisa ter ritmo, harmonia e melodia? Ou não?
Admito que não sei o que pensar desta "peça" para piano ou qualquer instrumento.
4'33''
Agora vamos debater sobre isso.
É música?Por que?
Não é? Por que não?
O que pode ser considerado música? Barulho, silêncio? Música precisa ter ritmo, harmonia e melodia? Ou não?
Admito que não sei o que pensar desta "peça" para piano ou qualquer instrumento.
____________________________
http://www.nikolasgomes.com.br
Re: John Cage - 4'33''
<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/BvsX03LOMhI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Boss2K- Membro
- Mensagens : 7918
Localização : Brasília, DF
Re: John Cage - 4'33''
Em qualquer época você tem gente fazendo música do passado, música do presente e gente tentando trabalhar o que ainda não foi feito. Há muito tempo a música "de vanguarda" deixou de ser música com o objetivo de agradar os ouvidos ou de se ouvir batendo palma. Nessas peças "conceito", trabalha-se uma questão de ordem musical ou lida-se com um problema musical.
No caso do Cage, o ponto da peça são os barulhos produzidos pelo ambiente e pela platéia, não pelo músico. Cage tinha essa questão de que o silêncio talvez fosse uma utopia, se não me engano foi ele que uma vez entrou numa câmara a prova de som e saiu dizendo que o silêncio não existe, porque mesmo sem interferência exterior, ele podia ouvir o coração dele batendo e o sangue correndo nas veias rsrs
Ouve essa peça do Luciano Berio para cello, a intenção dele não é compor algo bonito como as suites para cello solo do Bach e sim mostrar diferentes ataques, timbres e articulações que ele encontrou no instrumento.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/QFNpao45Ax8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
No caso do Cage, o ponto da peça são os barulhos produzidos pelo ambiente e pela platéia, não pelo músico. Cage tinha essa questão de que o silêncio talvez fosse uma utopia, se não me engano foi ele que uma vez entrou numa câmara a prova de som e saiu dizendo que o silêncio não existe, porque mesmo sem interferência exterior, ele podia ouvir o coração dele batendo e o sangue correndo nas veias rsrs
Ouve essa peça do Luciano Berio para cello, a intenção dele não é compor algo bonito como as suites para cello solo do Bach e sim mostrar diferentes ataques, timbres e articulações que ele encontrou no instrumento.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/QFNpao45Ax8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
fma- Membro
- Mensagens : 440
Localização : São Paulo
Re: John Cage - 4'33''
O trabalho do John Cage sempre esteve muito ligado à filosofia Taoista e ao Zen Budismo ...
<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/cbpu-2_PBnE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Vejam este outro trabalho (texto em inglês):
John
Cage (1912-1992)
are no secrets.
It's just we thought that they said dead
When they said
bread
<blockquote>
Haiku. (1950-51)
piano; 5 parts:
<blockquote>
1.
Haiku: For My Dear Friend, Who
2. Haiku: What Stillness
3. Haiku: The
Green Frog's Voice
4. Haiku: The River Phurabelle
5. Haiku: [No Title]
</blockquote>
Seven Haiku.
(1951-52) piano
(used charts to Music of Changes; 5,7,5; space=time)
{Elsa, Merle Armitage, Aghavni Uomini, Richard Lippold, Maro [Ajemian], Willem
de Kooning, Sonia Sekula}, 1952.
<blockquote>
Cage's
simplest keyboard work: the Webern-esque Seven Haiku (gorgeously nuanced and spaced)
continues Cage's influence from Asian culture and philosphy. Here the brief movements
are structured around the Haiku form, each movement consisting of three structural
bars in a length relation of 5-7-5.
A
chance determined piano work from 1951. Each Haiku is devoted to various persons
in Cage’s life.
The Seven Haiku are composed using his chart technique for
I Ching chance operations. The same charts as in Music of Changes were used, as
well as the same method of notation, which is proportional where a quarter note
equals 1 inch.
Each haiku is built around three measures of five, seven and
five quarter notes each. Silence plays an essential role in these pieces.
The
seven haiku are spaceous, with frequent chords. The attacks between different
notes vary, sometimes fast and very sharp with no sustain, sometimes drawn out.
Most interesting are the strange melodic fragments that show up, beginning with
those in the third haiku. The fourth begins with what sounds like the start of
a melody, but it goes nowhere. Such musical “slices” seem very common in the Haiku
overall.
Duration:
3' (every single piece lasts between 10-25 seconds)
Manuscript:
Score (page proofs with corrections on title page - 7 p.) in New York Public Library.
</blockquote></blockquote>
<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/YiKI-byBHvg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/cbpu-2_PBnE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Vejam este outro trabalho (texto em inglês):
John
Cage (1912-1992)
"I
have nothing to say, I am saying it, and that is poetry."
There have nothing to say, I am saying it, and that is poetry."
are no secrets.
It's just we thought that they said dead
When they said
bread
<blockquote>
Haiku. (1950-51)
piano; 5 parts:
<blockquote>
1.
Haiku: For My Dear Friend, Who
2. Haiku: What Stillness
3. Haiku: The
Green Frog's Voice
4. Haiku: The River Phurabelle
5. Haiku: [No Title]
</blockquote>
Seven Haiku.
(1951-52) piano
(used charts to Music of Changes; 5,7,5; space=time)
{Elsa, Merle Armitage, Aghavni Uomini, Richard Lippold, Maro [Ajemian], Willem
de Kooning, Sonia Sekula}, 1952.
<blockquote>
Cage's
simplest keyboard work: the Webern-esque Seven Haiku (gorgeously nuanced and spaced)
continues Cage's influence from Asian culture and philosphy. Here the brief movements
are structured around the Haiku form, each movement consisting of three structural
bars in a length relation of 5-7-5.
A
chance determined piano work from 1951. Each Haiku is devoted to various persons
in Cage’s life.
The Seven Haiku are composed using his chart technique for
I Ching chance operations. The same charts as in Music of Changes were used, as
well as the same method of notation, which is proportional where a quarter note
equals 1 inch.
Each haiku is built around three measures of five, seven and
five quarter notes each. Silence plays an essential role in these pieces.
The
seven haiku are spaceous, with frequent chords. The attacks between different
notes vary, sometimes fast and very sharp with no sustain, sometimes drawn out.
Most interesting are the strange melodic fragments that show up, beginning with
those in the third haiku. The fourth begins with what sounds like the start of
a melody, but it goes nowhere. Such musical “slices” seem very common in the Haiku
overall.
Duration:
3' (every single piece lasts between 10-25 seconds)
Manuscript:
Score (page proofs with corrections on title page - 7 p.) in New York Public Library.
</blockquote></blockquote>
<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/YiKI-byBHvg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Boss2K- Membro
- Mensagens : 7918
Localização : Brasília, DF
Re: John Cage - 4'33''
No inicio eu nao levei a serio a musica, mas realmente, não tem o que negar que é uma peça exótica. John Cage quis mostrar as pessoas que música não precisa ter ritmo, harmonia, melodia, nada disso. E que em cada lugar que se vai tocar ela irá soar diferente
____________________________
http://www.nikolasgomes.com.br
:: Fórum Técnico :: Miscelânea
Página 1 de 1
Permissões neste sub-fórum
Não podes responder a tópicos